Wat is oedeemtherapie?

Bij oedeemtherapie pakken de we vochtophoping (oedeem) onder de huid en onderliggende weefsels aan. Oedeem ontstaat doordat ons lymfestelsel verstoord raakt. Ons lymfesysteem is als het ware de afvoerleiding van je lijf. Als het vocht niet meer kan worden doorgevoerd, hoopt het zich op. En dat kan pijnlijke zwellingen en een zwaar gevoel in je ledematen veroorzaken.

Oedeem en borstkanker

Uit ervaring weten we hoe uitdagend het traject na borstkanker is. Het kan moeilijk zijn om weer te vertrouwen op je lijf en ermee in contact te komen. Oedeemtherapie helpt daarbij. We merken dat het contact met de huid en littekens het verwerkings- en acceptatieproces na de behandeling van borstkanker stimuleert. Door verbetering van de medische behandelingen, komt oedeem als complicatie na behandeling bij kanker gelukkig minder vaak voor.

Met welke klachten kun je bij de oedeemtherapeut terecht?

Je kunt bij de oedeemtherapeut terecht met vochtophoping in een arm bij een verstoord lymfesysteem, bijvoorbeeld na borstamputatie, vochtophoping in de benen of zware en pijnlijke ledematen als gevolg van vochtophoping.

Er zijn verschillende methodes om oedeem te behandelen, zoals een compressietherapie met bandages, een techniek gericht op ademhaling en spierspanning of drainage van de lymfe door bijvoorbeeld massage. Meestal passen onze therapeuten een combinatie van deze therapieën toe om de oedeemklachten te verhelpen. Oedeemtherapie zal altijd gecombineerd worden met oefentherapie.

Tip van Marjolein

Blijf in beweging! Beweging is goed voor de werking van de spierpomp. Door te bewegen, wordt de pompwerking in het lichaam aangezet en kan het oedeem verminderen. Echter, vermijd overbelasting! Wanneer u teveel beweegt kan dit averechts werken. Bewegen kan al door simpele oefeningen zoals het draaien met de voeten of handen, bewegen van de vingers of tenen of rustig wandelen.

Met oedeemklachten kom je bij Fysioboz onder behandeling bij Marjolein of Lilian.