De hand is misschien wel het mooiste gereedschap dat we bezitten. Elke dag hebben we onze handen nodig om te werken, onszelf en elkaar te verzorgen, te sporten en lief te hebben. We gebruiken onze handen om te communiceren en door te voelen geven onze vingertoppen belangrijke informatie door over de wereld om ons heen. Onze handen zijn een uniek onderdeel van onszelf.

Handen zitten zeer fijn en ingewikkeld in elkaar. Alle onderdelen zijn nauwkeurig op elkaar afgestemd. Daarmee is de hand ook erg kwetsbaar en kan een schijnbaar klein letsel aan uw hand of onderarm grote gevolgen hebben voor uw dagelijks functioneren.

Met welke klachten kun je terecht bij de handtherapeut?

Aandoeningen die zowel conservatief als na de operatie gezien worden bij de handtherapie zijn:

Carpaal tunnel syndroom, Triggerfinger, instabiliteit van de pols, chronische polsklachten, artrose of reuma in de hand en pols gewrichten, M. Dupuytren, de skiduim, klachten gerelateerd aan dystrofie, vinger- hand- of polskneuzingen of – breuken, luxaties, peesletsels of ontstekingen zoals M. de Quervain of overbelastingsklachten in de arm – pols – hand. Dit is al een hele opsomming, echter slechts nog maar een gedeelte van alle aandoeningen die gezien worden.

Handfysiotherapie is speciaal gericht op de revalidatie van letsels aan hand(en) en pols(en). Dit is soms na een operatie. Het is gericht op het opheffen of verminderen van pijn, zwelling, stijfheid, tintelingen of krachtverlies zodat je je hand(en) zo optimaal mogelijk kunt gebruiken en in het dagelijks leven zo min mogelijk beperkingen ervaart. Na een intake zal hij met jou de behandelmogelijkheden bespreken en samen behandeldoelen opstellen. Het centrale doel is om zo snel mogelijk van je klachten af te komen en weer zo optimaal mogelijk te kunnen functioneren.

De behandeling zal afgestemd worden op de klachten. Zo kan wondverzorging; littekenbehandeling; verbeteren van de beweeglijkheid; oefeningen voor kracht en coördinatie; het aanmeten van spalken en advies met betrekking tot het inzetten van de hand/pols tijdens het uitvoeren van dagelijkse activiteiten deel uitmaken van het behandelplan.

Tip van Roy

Oefenen is belangrijk. Een simpele oefening kan al zijn door met je duim je vingers aan te tikken en de vingers afwisselend te spreiden en te ballen tot een vuist.

Bij specifieke handklachten kun je terecht bij onze handtherapeut Roy.