Wat is bekken fysiotherapie?

De bekkenfysiotherapeut is er voor mannen, vrouwen en kinderen die problemen hebben in het gebied van het bekken, de lage rug, buik en bekkenbodem. De bekkenbodemspieren spelen een belangrijke rol bij je lichaamshouding, het plassen, ontlasten en vrijen. Deze spieren kunnen soms te zwak of juist te gespannen zijn of niet op het juiste moment hun werk doen. Zo kunnen er klachten ontstaan, zoals bijvoorbeeld urineverlies, pijn rond de geslachtsdelen, enz. Niet iedereen voelt z’n bekkenbodemspieren even goed, en dus zijn ze soms moeilijk te controleren. De bekkenfysiotherapeut helpt je de bewuste controle terug te krijgen door uitleg, adviezen en oefeningen te geven. En dat geeft zelfvertrouwen!

Met welke klachten kun je terecht bij de bekkenfysiotherapeut?

Er zijn verschillende klachten waarmee je bij de bekkenfysiotherapeut terecht kunt:

– ongewild verlies van urine en/of ontlasting
– niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/of ontlasten
– moeizaam kwijt kunnen van urine en/of ontlasting
– verzakkingen van blaas, baarmoeder of darmen
– pijn in de onderbuik, rond de anus, bij de stuit of de geslachtsdelen
– pijn bij het vrijen, vaginisme, erectiestoornissen, enz.
– fysiotherapeutische begeleiding bij operaties in buik- en bekkengebied
– bekkenpijn in de periode rond/na de zwangerschap en bevalling

Tijdens de intake zal de bekkenfysiotherapeut de klachten specifieker uitvragen om een goed beeld te krijgen van het totale plaatje, en eventuele oorzaken van de klacht. Niet iedereen vindt het makkelijk om hierover te praten. Een veilige en vertrouwde omgeving is daarom belangrijk. Ook kunnen bekkengerelateerde klachten psychische klachten met zich meebrengen zoals stress, schaamte of angst. Tijdens het onderzoek zal de bekkenfysiotherapeut de bekken(bodem)regio onderzoeken en de spieractiviteit in kaart brengen. Ook kan er een link zijn naar je houding en beweeggedrag. Je wordt geholpen bij het leren herkennen, trainen en ontspannen van de bekken(bodem)spieren. Dat kan middels oefeningen, eventueel aangevuld met myofeedback. Myofeedback-apparatuur registreert de activiteit van de bekkenbodemspieren: je ziet op een scherm de activiteit van de bekkenbodemspieren, hierdoor word je je meer bewust wat je doet met deze spieren. Ook geeft de bekkenfysiotherapeut advies over houding, toiletgedrag, eet- en drinkgewoonten, belasting van het bekken, hulpmiddelen, enz. De bekkenfysiotherapeut is bevoegd en deskundig om een inwendig onderzoek te doen. Dit zal indien nodig te allen tijde in onderling overleg en met jouw toestemming zijn.

Tip van Hélène

Nadere informatie over bekkenfysiotherapie kun je vinden op de website: www.bekkenfysiotherapie.nl

Met alle bekkengerelateerde klachten kun je bij ons terecht bij Hélène.