Wat is dry needling?

Heb je regelmatig last van pijnlijke of stijve spieren? Dan kan dry needling de oplossing voor jouw klachten zijn. Ook spierklachten die door operaties of ongelukken niet goed willen herstellen, wordt dry needling vaak succesvol toegepast. Bij dry needling maakt de fysiotherapeut gebruik van dunne naalden, waarmee de verhardingen ook wel spierknopen genoemd in spieren snel en effectief worden ontspannen.

Dry needling is geen acupunctuur

Een veelgestelde vraag is of dry needling te vergelijken is met acupunctuur. Er zijn wel een aantal overeenkomsten, zoals de naald zelf en de techniek om de naald te plaatsen, maar het grootste verschil is de benadering. In de acupunctuur gaat men met name uit van het energetische concept, waarbij elke fysieke kwaal of ziekte wordt veroorzaakt door een verstoring in energiestromen in het lichaam. Dry needling daarentegen haalt zijn verklaring uit een mechanisch concept.

Met welke klachten kun je terecht voor dry needling?

Wanneer er spierknopen of verhardingen in de spier aanwezig zijn, kan dry needling ingezet worden. Deze geven vaak niet alleen drukpijn, maar ook bijkomende pijnklachten op andere plekken in het lichaam. Daarnaast kunnen bewegingsbeperkingen, stijfheid of een verminderde kracht van de desbetreffende spier ontstaan.

In sommige gevallen is dry needling minder of niet geschikt. Zo zijn bijvoorbeeld zwangerschap en angst voor naalden redenen om niet voor deze behandeling te kiezen. Ook acute blessures als gevolg van een ongeval of operatie komen niet in aanmerking voor dry needling.

Om spierknopen te behandelen prikt de fysiotherapeut ze aan. Zodoende wordt de spier als het ware gedwongen om te ontspannen. Het inbrengen van het naaldje in de huid is niet gevoelig, maar het aanprikken van de spierknoop kan best gevoelig zijn. Dit komt omdat het aanprikken samengaat met een korte, plotselinge samentrekking van de spier. Daarbij kan het de herkenbare bijkomende pijnklachten oproepen.

Na de behandeling voelen de behandelde spieren meestal zwaar en vermoeid aan, een flink spierpijngevoel. Daarnaast kunnen ook de opgeroepen bijkomende pijnklachten wat langer blijven hangen. Dit is volkomen normaal en hoort bij de behandeling. Over het algemeen verdwijnen deze klachten binnen één à twee dagen. Vaak is er naast het zware en vermoeide gevoel wel direct een effect merkbaar in de beweeglijkheid van de spier. Na de behandeling krijg je adviezen en oefeningen mee voor verder herstel.

Tip van Léon

Meer informatie met betrekking tot dry needling vind je hier: www.dryneedling.nl/pages/informatie-voor-patienten

Wendy, Saskia en Léon zijn onze collega’s waar je voor dry needling terecht kunt. Het kan zijn dat je behandelend fysiotherapeut een collega inschakelt indien het vermoeden is dat de verhardingen in de spieren het herstel belemmeren.