Wat is manueel therapie?

Een manueel therapeut heeft naast zijn opleiding tot fysiotherapie een extra studie gevolgd over de werking van ons houdings- en bewegingsgestel, en in het bijzonder van de rug en de nek. Met specifieke behandeltechnieken zorgt hij ervoor dat je soepeler beweegt en beter in je vel zit. De effecten van manuele therapie kun je vaak snel merken; na een behandeling beweeg je vrijer en neemt de pijn af.

Met welke klachten kun je bij een manueel therapeut terecht?

De manueel therapeut is opgeleid om alle klachten van het bewegingsstelsel te behandelen, maar is bij uitstek geschoold in klachten die te maken hebben met de wervelkolom. Hierbij kun je denken aan hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom, nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen, lage rugklachten (mogelijk met uitstraling naar de benen), hoge rugklachten (mogelijk met rib- en borstpijn), duizeligheid bij het bewegen van de nek en heupklachten.

De intake bestaat uit een vraaggesprek en een onderzoek met aanvullende metingen om je klachten in kaart te brengen. Samen met jou wordt een behandelplan opgesteld. Er is aandacht voor de lichamelijke kant zoals spierspanning, te weinig spierkracht of stijfheid, maar ook voor de redenen die je klachten kunnen verergeren zoals bijvoorbeeld stress, of de angst voor het bewegen van je pijnlijke nek of rug of tips met betrekking tot je werkhouding.

Bij behandeling van de nek zal er tevens aandacht zijn voor andere mogelijke oorzaken en zal de manueel therapeut de voor- en mogelijke nadelen van de behandeling met je bespreken. Meer informatie vind je in de patiëntinformatie van de beroepsnorm.

Het behandelplan wordt samen met jou afgestemd op de specifieke situatie. Deze zal in veel gevallen bestaan uit een combinatie van oefeningen, adviezen, en behandelen, zodat je weer optimaal kunt blijven functioneren.

Tip van Daphne

‘De nekspieren zitten vast’ is een uitspraak die wij vaak horen als fysiotherapeut. Maar wat is dit eigenlijk ‘vast zitten’? Dit kan betekenen dat de spierspanning hoog is. Dat kan je het gevoel geven van ‘vast zitten’. Deze hoge spierspanning is vaak onbewust. Je houdt bijvoorbeeld onbewust je schouders opgetrokken als je achter het scherm zit te werken. Hoe ontspannen zit jij op je werk? Hangen je schouders ontspannen of heb je ze onbewust opgetrokken? Controleer regelmatig, bij voorkeur bij een terugkerende handeling, of je schouders nog ontspannen zijn.

Behandeling
Bij specifieke klachten kan de manueel therapeut ook een collega inschakelen, bijvoorbeeld de sportfysiotherapeut of de kaakfysiotherapeut. De manueel therapeuten bij Fysioboz :